@linn_sprudlendesunn

Fantastisk med kjærestetid i Danmark!

Tidlig-tidlig fredag morgen satte vi oss i bilen fra Fredrikstad med kursen mot Larvik. Som småbarnsforeldre så vi frem til litt kjærestetid og avbrekk fra en hektisk hverdag. Vi tok 08:00 båten mot Hirthals og fikk oss en deilig frokost i restauranten på båten. Da vi ankom Ålborg checket vi inn på Hotel Ålborg. Et nokså lite sjarmerende hotel med perfekt beliggenhet. Videre gikk ferden til Salling Rooftop med en fantastisk utsikt over hele byen. Vi var uheldige med været, men det gjorde ingenting når vi var så heldige og fikk servert deilig vin og tapas på toppen av Ålborg. Vi fikk også shoppet litt i Salling før vi rakk litt avslapning på hotellet før middag.

Middagen spiste vi på spektakulære Musikkens Hus. Vi ble godt tatt i mot og fikk helt fantastisk mat! Vi fikk servert 5 retter, med medfølgende vin. Alle rettene var en ren smaksopplevelse vi aldri har smakt maken. Kokkene presenterte hvert måltid og vinen var nøye sammensatt til maten. Vi satt lenge og pratet i hyggelig lag før vi ruslet bort til hotellet vårt.

Lørdagen startet rolig med hotellfrokost etterfulgt av en kjapp kjøretur opp til Lindholm Høje museet. Der fikk vi en guidet tur både innendørs og ute, fikk høre spennende historier og avsluttet det hele med en artig tur i vikingskipet med vikinghjelm og 3D briller. Lunsjen tok vi på Streetfood, et råkult konsept med mange trendy spisesteder samlet under samme tak. Vi smakte på flere retter og avsluttet besøket vårt på Streetfood med hver vår iskaffe.

Etter lunsj kjørte vi til Ålborg zoo. Dyreparken er en opplevelse i seg selv, spesielt gøy var det å få med seg mating av både giraffer, lemur og sjøløve, samt se isbjørnene. Dyreparken er et mekka for barn, men det er også veldig koselig og gå hånd i hånd med kjæresten eller mannen. Etter zoo rakk vi litt shopping i den søte gågaten midt i Ålborg sentrum før vi gikk langs havnen tilbake til hotellet.

Middagen på lørdag spiste vi på Mumbai, en restaurant med sansen for den ekte indiske maten. Vi fikk en innføring i ulik indisk tilberedningsmåter og spiste nydelig mat, nanbrød og drakk indisk øl. Resten av kvelden hygget vi oss i hyggelig lag med noen andre par på en hyggelig liten bar i sentrum.

Søndag morgen checket vi ut etter nok en deilig hotellfrokost og dro til Ålborg storsenter. Der fikk vi handlet litt på blant annet Bilka, før vi tok en take-away kaffe i bilen med kursen mot Skagen. Ingen av oss hadde sett Skagen, noe som var en opplevelse i seg selv. Vi fikk en guidet tur og gikk gatelangs i mellom de søte små gule husene. For en opplevelse! Middagen for kvelden spiste vi på Ålbæk gamle kro hvor vi igjen fikk oppleve smaksopplevelser som vil bli husket lenge. En æreverdig gammel kro med nydelig mat og vin vi virkelig anbefaler. En deilig avslutning på en fantastisk tur!

Det er jaggu deilig å være norsk i Danmark!

Tilmeld deg vårt nyhetsbrev

Tilmeld deg vårt nyhetsbrev og få tips til gode ferieopplevelser og aktuelle arrangementer i Aalborg.