@lenaegelaand

Kjærestetur til Aalborg

Turen vår startet i Kristiansand fredag morgen, om bord på Colorline til Hirtshals. Vi fikk oss frokost, handlet litt i taxfree’en, slappa av og spilte kort og plutselig var vi fremme.

For oss nordmenn er jo Danmark en veldig herlig plass å kjøre bil, det går fort og stort sett rett frem. Så bilturen fra Hirtshals til hotellet i Aalborg tok oss ca 45 min. Vi ankom Hotell Comwell Hvide Hus, stort fint hotell, parkeringsplass og god beliggenhet til sentrum. Hotellet hadde enn nydelig lobby, med bar og restaurant ved siden, møblene og belysningen var fin, skikkelig bra atmosfære. Ved innsjekk var ikke rommet vårt klart, men det var en kjempe hyggelig dame i skranken som tok ett par ekstra tastetrykk og ordner rom til oss. Bra service! Fikk med oss en goodiebag og tok heisen opp til 14. etasje. For ett rom vi fikk, wow. Fin inngang, 2 bad, stort rom med seng og sittegruppe, og en liten balkong med flott utsikt!

Etter innsjekk spaserte vi til Salling Rooftop for velkomst og for å treffe de andre parene på turen. Det var en kjempe fin takterrasse med 360 graders utsikt over Aalborg, vi var litt uheldige med været, det pøs regna så vi fikk ikke sett så mye. Ellers fikk vi en super velkomst av arrangørene og sjefen for Salling. Vi miglet med de andre parene og fikk servert herlig finger mat. Etter hvert roet været seg og vi fikk sett litt på den fine utsikten og tatt noen bta bilder.

Da velkomsten var over var vi fri til og utforske byen på egenhånd, men pga det dårlige været valgte meg og Espen å dra til Jomfru Anes gate for ett glass vin før middag.

Vi hadde middag med 2 andre par på Mumbai Cafe’ Nordkraft. Koselig lite sted som serverte indisk mat. Det var spennedene mat med smaker vi ikke er vandt til, fin opplevelse. Etter middag traff vi alle de andre parene i Jomfru Anes gate, vi fant ett langbord og praten gikk. De aller fleste valgte å ta tidlig kveld, men vi og ett par til var ikke helt ferdige for kvelden og valgte å gå videre for å spille beer pong, gøyal kveld!

Lørdag, dag 2. Vi våknet til sol, herlig. Fikk stella oss og gikk ned til frokost. Bra frokost, Danmark og Norge er vell egentlig ganske like på frokosten, så det var ikke noe vi manglet. Etter frokost gikk turen til Nordjyllands Historiske Museum. Det var guidet tur, guiden tok oss med til gravplassen ved Lindholm Høje som er en av Danmarks fineste fortidsminner fra den yngre jernalder og vikingtid. Nydelig natur og utsikt over Limfjorden.

Vi ankom så Musikkens Hus som ligger på Aalborgs havnefront med god utsikt over Limfjorden. Vi fikk en guidet tur i bygget, for en nydelig og moderne arkitektur. I bygget var det også en restaurant hvor vi fikk servert en herlig 4- retters middag med utsikt over fjorden. Kokken var med til bordet og forklarte om hver rett som ble servert.

Etter å ha vært historiske og kulturelle ett par timer var det deilig å ankomme Aalborg Zoo. Der lo vi mye og kosa oss med å se på alle de fine dyrene.

Etter dyreparken fikk vi tid å stikke innom hotellet å trekke litt på beina før turen gikk til Aalborg streetfood.

Bygget til streetfooden var som ett gammelt industribygg, og inni var det samlet 16 forskjellige stander med mat fra hele verden. Det var kjempe kult, fine sitteplasser og god atmosfære. Vi gikk for sushi, det var veldig godt! Da vi var ferdige å spise kjente vi at det hadde vært en lang dag og viste vi skulle opp tidlig søndag morgen, så vi hoppa i en taxi og dro til hotellet for avslapning og film i sengen.

Søndag og siste dag. Denne dagen hadde Espen gleda seg veldig til for vi skulle nemlig møte på Bilka for litt shopping. Vi hadde planene klare og fant en stor handlevogn som vi klarte og fulle opp. Alt fra Shampo, vaskemiddel, godteri og brus.

Vi fikk oss en kaffe på Starbucks etterpå og hoppet i bilen, så gikk turen videre til Skagen. For ett koselig sted skagen var, fine gater og restauranter, og nesten alle husene var gule.

Første stopp i Skagen var Cafe’ & Restaurant Kokkenes hvor vi møtte resten av gjengen. Vi fikk et koselig langbord og restauranten var så fin. Maten var kjempe god, vi fikk servert en stor tallerken med mye forskjellig pålegg, egg og salater, og brød ved siden.

Café & Rest

Da vi var ferdige å spise ble vi møtt av en hyggelig dame som skulle ta oss med på en liten guidet byvandring. Hun tok oss med rundt i gatene med alle de koselige gulene husene og pratet om historien til Skagen.

Vi fikk også sett stranden, den var nydelig, guiden sa at om sommeren var det urolig mye folk der, eller Skagen generelt om sommeren.

Turen ble avsluttet med hele gjengen på Aalbæk Gl. Kro. Ett fint gammelt bygg med en nydelig hage med masse blomster. Fikk servert god middag inni i restauranten, alle pratet å lo. Glade for en fantastisk tur, men også litt trist stemning for at vi skulle skille lag, utrolig kjekt gjeng! Vi har hvert fall fått oss nye venner denne helgen.

Tusen takk for en fantastisk opplevelse og tur til Nydelige Aalborg, anbefaler virkelig å ta turen hit, vi kommer hvert fall tilbake.